Jumaat, 26 Disember 2008

Masa Melawat Ke Jabal Rahmah






Masa di Mekah, rombongan kami dibawa melawat ke Jabal Rahmah. Jabal = Bukit. Ani tah tempat pertemuan Nabi Adam dan Hawa setelah di keluarkan dari syurga. Bukitnya nda jua berapa tinggi, hampir semua jemaah naik ke bukit atu...termasuklah kami. Walaupun nda tinggi, tapi naik ke bukit atu kerasahan jua lalahnya...rasanya nda kan tenaik, ganya bari hawar jua bila meliat org tua2 plg tenaik. Isshh...padan tah jua, org lain naik lalu tangga, kami naik ikut jalan batu yang paksa melangkah banar2.





Sampai di bukit, ramai jemaah dari pelusuk dunia ada di sana. Ada sebuah tugu di atas bukit atu, di sana tah jemaah mencatat nama diri dan pasangan. Hitam dah bahagian bawah tugu atu sal banyak bnr org menulis namanya atas batu atu. Mun kan ikut menulis pun nda gi keliatan nama diri atas batu atu. Terkana nda kan mau ikut berasak-asak, nda tah kami menulis nama kami di tugu atu. Di sana kami berdoa saja. Dan nda lupa jua kami mendoakan keluarga2 yang lain. Semoga dimakbulkan segala doa.





Dari atas bukit, nampak pemandangan padang Arafah. Kira-kira dalam 10 min kami di atas bukit dan begambar2, baru tah turun. Sekali ani turun lalu tangga..hehehe...nda jua lalah rasanya. sepanjang perjalanan menuruni tangga, banyak pedangang2 berjualan di tangga atu, ada jual minyak wangi, tasbih, herba, perhiasan dan bnyk lagi. Tapi aku nda membali2 di sini, sekadar meliat2 sj. Di kaki bukit, ada unta berhias untuk disewa. Mun kan merasai naik unta, iatah masanya ni... Maklum, untuk kenangan, aku naik tah di atas unta, nda ku mau batah2 sal gali ku naik badan unta atu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan